Slik ser Magasin siit ansvar
Magasin har en lang og stolt tradisjon som flaggskip i dansk detaljhandel, og i mer enn 150 år har vi jobbet hardt for å tilby den beste servicen. Våre varehus har vært – og er fortsatt – en garanti for kvalitetsopplevelser og anstendighet, både når det gjelder produkter og tjenester. Det er en arv som vi er stolte av, og som vi streber etter å viderefør i en moderne setting. Vi ønsker å bidra med å akselerere utviklingen av en mer ansvarlig livsstilsindustri.
I dag er anstendighet og kvalitet fortsatt en stor del av våre verdier, men globalisering og den komplekse verden vi lever i har betydd at konseptene utvides. Vi har alle et ansvar for å gjøre ting bedre. Spesielt når du, som oss, har dype danske røtter og stor oppmerksomhet i samfunnet. Kvalitet og orden har derfor blitt langt mer omfattende enn før og som et moderne selskap har vi et ekstra ansvar. Derfor har vi startet et systematisk arbeid med ansvarlighet for våre produkter, våre tjenester, vår kultur og våre fysiske rammer.
Vi gjør dette fordi vi ønsker å fokusere på ansvarlighet som en fast del av vår virksomhet, fordi selv om ansvaret ligger dypt i vårt DNA, er det vårt ønske om å gjøre det synlig og enda mer uttalt i hverdagen.
En del av det å ta ansvar er å forstå vår rolle i markedet. Det handler om vår direkte innflytelse på verden rundt oss, enten det er energiforbruk i våre butikker eller leverandørvilkår i produksjonen av våre egne kolleksjoner. Her har vi selv hånden på rattet, og jo mer innflytelse vi har, jo større er ansvaret og jo viktigere er et område det er for oss. Dette er fordi det handler om den direkte innflytelsen, vi som kulturbærer har på forbruket her hjemme.
La oss starte der innflytelsen er størst. Med vår egen virksomhet og våre egne produkter. Derfor har Magasin du Nord Collection, Magasins egen fashion-kolleksjon, kartlagt bærekraft og forbedringspotensialet. Dette er gjort gjennom intensivt arbeid som har ført til klare og definerte mål. Moteindustrien som helhet har fortsatt en lang å gå, men vi vil at Magasin-kunder skal ha muligheten til å ta mer bevisste valg når de handler hos oss. Vi øsnker å sikre et høyt ansvarsnivå, både mot planeten vår, samt for mennesker og mot dyr.
Arbeidet har nettopp begynt, og vi vet at det er et arbeid som vil fortsette så lenge Magasin bidrar til å påvirke kundenes vaner og ønsker.
Veien mot økt ansvarlighet er kompleks og omfatter i praksis mange små prosjekter og initiativer som alle vil ta oss et skritt videre. Vi tror nemlig at selv små skritt gjør en forskjell i det lange løp. Magasins utvikling har alltid vært i samspill med ens kunder. Vi ønsker å være medskapere og medspillere. Vi ønsker å kvalifisere oss til å kunne kommunisere og inspirere kunnskap i fremtiden, samtidig som vi bidrar til en større forståelse for viktigheten av mer ansvarlig forbruk.
Derfor ønsker vi konstruktive innspill og ideer til forbedring fra alle som ønsker å bidra til å skape et Magasin vi kan være stolte av – både frivillige organisasjoner, partnere og kunder.
Magasins lange tradisjon for å gjøre ting ordentlig, behandle andre på en anstendig måte og la våre kreative, arbeidsomme og selvstendige ansatte drive utviklingen mot forbedring og fornyelse, skal alltid være en formell del av vår beslutningsprosess. Med dette som grunnlag vil vi gi kundene flere valg, klarere valg og bidra til en bedre utvikling av forbruket.
Det er flere grunner til at vi velger ansvarsbegrepet som fokuspunkt for arbeidet. Bærekraft i sin brede definisjon, som også inkluderer de sosiale aspektene og prinsippene for god selskapsstyring, kan også brukes. Men i den allmindelige debat, blir det ofte satt likhetstegn mellom bærekraft og klimaansvarlighet. Systematikken er basert på Magasins virkelighet og er derfor lettere å forholde seg til for kunder og ansatte.
Magasin er en kompleks virksomhet, og vi samarbeider med mer enn 1200 forretningspartnere som leverer alt fra papirklipp og mote til transport og logistikk. Vi handler med både små og store og vår lokale påvirkning i byene rundt varehusene våre er ofte ganske betydelig Derfor er vi små og store, lokale og globale, aktive og passive. Denne kompleksiteten krever en systematisk tilnærming for å forstå hvor vi best kan gjøre en forskjell.
Noen ganger gjennom CO2-reduktion i varehus, noen ganger gjennom rettferdige betalingsprinsipper blant våre leverandører. Noen ganger ved å gi et lokalt talent en sjanse, andre ganger ved å informere kundene om blant annet vannforbruket på våre egne kolleksjoner.
Arbeidet er et forsøk på å gjøre de store prinsippene i FNs 17 bærekraftsmål håndgripelige i hverdagen, slik at vi kan bli mer ansvarlige i vårt daglige arbeid. Både når det gjelder å forbedre vår egen virksomhet, den rollen vi spiller i Danmark og den kulturen vi er med på å skape innen mote, design og forbruk.
Som et kommunikasjons «slogan»
for vår ansvarlighet benytter vi "We love to care".
Et ønske om en selskapspraksis som fungerer med respekt for mennesker, miljøet og planeten vår.
We love to care er mer enn bare et slagord. Det er en holdning og en rettesnor for vår ansvarlige praksis - det er vår forpliktelse til å handle med kjærlighet og omtanke i alt vi gjør.
We love to care fungerer som vår paraply for å markere og fremheve de ulike aspektene av ansvarlighet, som vi jobber med.
Gjennom «We love to care», kommuniserer vi åpent og ærlig om våre ansvarlighetsinitiativer, mål og fremskritt.